Lokale tijd:

24 september.

Moab

Hi folks!

Deze morgen opgestaan om 7u30 (wat wij hier uitslapen noemen) en ons ontbijt genuttigd in ons motel (Super 8). Daarna zijn we vertrokken naar "The Arches National Park".

Dit is een prachtig park volledig in rode rotssteen met heel rare vormen. Door de wind eroderen deze rotsformaties en worden er zowaar grote gaten in geblazen. Wat ze hier 'windows' noemen. En inderdaad ze gelijken ook op ramen. Daar aangekomen beslissen we enkel "The Delicate Arche te bezoeken". De andere arches hebben we reeds 2 jaar geleden bezocht en gefotografeerd. Toen was de toegang naar deze Arche gesloten.

Daar aangekomen zien we op een informatiebord dat er twee vrij lange trails zijn die ernaar toelopen en ze zijn zeer steil.

We nemen eerst de "Viewpoint Trail", deze is de kortste en geeft geen toegang tot de Arche, maar zoals de naam al aangeeft enkel een viewpoint.

Daarna volgt de zwaarste. We beslissen dat Alain eerst vertrekt en dat Dirk en ik het trail op ons eigen tempo gaan doen. De weg lijkt een eeuwigheid te duren en is ongelofelijk steil. We puffen en blazen, want het is niet alleen hoog en ver, maar het is reeds 11u00 en vrij warm. De zon staat hoog en er is geen wolkje te bespeuren. Gelukkig is er wel wat wind.

Eindelijk aangekomen (we hebben er 1 uur over gedaan en niemand is ons voorbij gestoken) zien we dat Alain al terug kwam omdat hij zich al zorgen begon te maken waar we bleven. Eindelijk zien we dan deze wonderlijke Delicate Arche van dichtbij en maken uiteraard wat fotootjes.

We gaan er wel niet te dicht bijstaan, want nabij de Arche is er een vrij diepe ravijn. Na wat te hebben uitgeblazen beginnen we aan onze terugweg. Nu steil naar beneden.

Gelukkig zijn we goed geschoeid, want dalen is gevaarlijker dan klimmen. Veilig en wel terug aan de wagen gekomen, ben ik totaal uitgeteld en nestel mij op mijn zetel achteraan in de wagen met een frisse cola.

Het is ondertussen 13u00 en zetten onze terugtocht naar Moab in om een beet te gaan eten. Het wordt 'Moab's Brewery'. Een restaurant die ook hun eigen bier brouwen. Na onze lunch besluiten we wat te gaan winkelen in het centrum van Moab (1 lange straat vol met souvenierwinkeltjes) en kopen er wat kleine spulletjes, alsook enkele autoplaten van de staten die we deze keer aangedaan hebben. Daarna keren we terug naar ons motel en Alain beslist om ons een goede koffie te maken. We genieten hier volop van, want de Amerikanen weten niet hoe ze koffie moeten maken. We hebben hier in die 12 dagen nog geen enkele keer een goede tas koffie geroken of geproefd. Nadien hebben Dirk en ik onze souvenierkaartjes geschreven. Het werd wel meer dan tijd, anders zijn ze na ons in België. Na ons wat te hebben opgefrist vertrekken we rond 20u00 om te gaan dineren in het Italiaans restaurant 'Jay's Pasta'. Volgens de Routard best lekker. En we moeten terug toegeven dat deze meer dan gelijk had. Dit was het beste wat we tot hiertoe gegeten hebben. Dirk en ik kozen voor schelpjes (pasta) opgevuld met scampi en schelpdiertjes. Dit alles in een looksaus. Alain nam een spagetti met tomatensaus en vlees. En op de koop toe kregen we een heel mandje lookbrood.

We gaan het wel niet te laat maken vandaag, want morgen moeten we terug vroeg op om onze tocht verder te zetten naar Durango.